De-a lungul mai multor decenii, parizerul a fost distribuit pe scară largă în diverse țări din întreaga lume. Dacă nu ești un pasionat al acestui produs, probabil nu ai observat câte varietăți de carne așa-zisă se găsesc în magazine sau supermarketuri. Cândva apreciat ca un deliciu culinar, acum se pare că situația s-a schimbat complet.
Dincolo de ambalajele atrăgătoare și expunerea pe rafturile magazinelor, deseori se ascunde o listă de ingrediente cu adevărat îngrijorătoare. Dar mulți dintre comercializați uită de această „listă de ingrediente” și pun în coș ce arată mai bine.
Citește și: CU CÂȚI LEI SE VINDE 1 KILOGRAM DE SCĂRICICĂ DE PORC, ÎN KAUFLAND. ROMÂNII AU CREZUT CĂ NU VĂD BINE
Parizerul se încadrează în această categorie de produse. Odată, era apreciat pentru gustul său distinctiv. Însă în prezent, aceeași apreciere nu mai poate fi exprimată.
Costel Stanciu, președintele Asociației Pro Consumatori (APC), a subliniat concluziile unor cercetări efectuate asupra diverselor tipuri de parizer.
„Din păcate, parizerul comercializat în hipermarketuri nu mai are nimic din consistența, savoarea, gustul și elementele nutritive ale acestui tip de preparat așa cum era fabricat în urmă cu câteva decenii.
Dintr-un preparat cu o structură fină care se obținea numai din carne de vită de calitatea I, slănină de porc, piper și sare, astăzi cele mai multe sortimente se fabrică din emulsie de șorici, piele de pasăre, tendoane, cartilagii, amidon, soia, apă și chimicale din belșug”, a menționat președintele APC România, Costel Stanciu.
Iată lista de ingrediente a parizerului de post din Kaufland România:
Felii vegane pe bază de ulei de rapiță, proteine din mazăre și proteine din bob, cu ardei.
Ingrediente: apă, ulei de rapiță 13 %, ardei 10 %, agenți de îngroșare: caragenan, konjac; proteine din mazăre, 3 %, amidon modificat, sare iodată (sare, iodat de potasiu), arome naturale (conține muștar), proteine din bob 1%, dextroză, amidon, condimente, corector de aciditate: acetați de sodiu, făină din semințe de in, ceapă, zahăr, extracte de condimente, plante aromatice, suc de ardei concentrat, suc de sfeclă roșie concentrat, alimente colorante.
APC România a achiziționat diverse tipuri de parizer din cele mai mari lanțuri de magazine din țară, inclusiv Kaufland, Lidl și Carrefour. Aceste produse au fost supuse unei analize amănunțite, atât din perspectiva ingredientelor folosite, cât și a impactului lor asupra sănătății consumatorilor.
În urma cercetărilor, președintele APC România a emis un avertisment pentru publicul român. Parizerul disponibil în prezent în țară conține în principal piele de pasăre, emulsie din șorici, zgârciuri, cartilagii și o gamă largă de aditivi alimentari.
Conform studiului, 73% dintre parizerele analizate au gust intensificat cu monoglutamat de sodiu. Multe dintre acestea sunt colorate cu extract de gândaci pentru a le conferi un aspect atrăgător. În total, din cele 52 de tipuri de parizer analizate, s-au identificat nu mai puțin de 48 de aditivi alimentari, printre care se numără aromă de fum, polifosfați de sodiu, citrat trisodic, gumă de xantan și clorură de potasiu, printre altele.